Tegoroczna edycja Festiwalu w Murowanej Goślinie odbywać się będzie od 1 maja do 18 lipca. W tym czasie gościć będziemy cztery chóry z polskich uczelni technicznych: z Warszawy, Gdańska, Poznania i Szczecina oraz cztery zagraniczne zespoły: z Ukrainy, Filipin, Turcji i Republiki Południowej Afryki.
W niedzielę 1 maja, w auli Gimnazjum nr 1 uroczystego otwarcia IX edycji Festiwalu dokonał Burmistrz Murowanej Gośliny, Pan Dariusz Urbański. Obecni byli: Przewodniczący Rady Miejskiej Pan Konrad Strykowski, Radny Rady Powiatu Poznańskiego Pan Stanisław Woźniak, Proboszcz Parafii pw. św. Jakuba Apostoła ks. Sławomir Jessa, ks. Łukasz Abram, Dyrektor Gimnazjum nr 1 Pani Justyna Furman oraz niezawodna goślińska publiczność. W pierwszym wieczorze koncertowym wystąpił Chór Akademicki Politechniki Warszawskiej pod dyrekcją Dariusza Zimnickiego i Justyny Pakulak. Zespół ten należy do ścisłej czołówki polskich chórów akademickich, a w bieżącym roku świętuje jubileusz XV- lecia swojego istnienia. Dorobek artystyczny chóru jest imponujący, wymagający ogromnego nakładu pracy. Dlatego też przyjazd do Murowanej Gośliny zespół połączył się z warsztatami chóralnymi w bursie w Zielonce, podczas których przygotowuje się do 47. Turnieju Chórów Legnica Cantat. Chór Akademicki Politechniki Warszawskiej jest dwukrotnym zdobywcą Rubinowej Lutni – głównego trofeum turnieju. Trzecia wygrana, zgodnie z regulaminem oznaczałaby zdobycie tej nagrody na własność.
Podczas koncertu inauguracyjnego Chór Akademicki Politechniki Warszawskiej zaprezentował zróżnicowany repertuar. Jako pierwszy usłyszeliśmy „Cantate Domino” współczesnego kompozytora litewskiego, Vaclovasa Augustinasa, który skomponowany został na dwa czterogłosowe chóry mieszane z wykorzystaniem tzw. techniki polichóralnej. Kunszt wokalny zespół potwierdził brawurowym wykonaniem kolejnej kompozycji, tym razem inspirowanej folklorem polskim, z cyklu pieśni kurpiowskich Romana Maciejewskiego „Nie mój ogródusek”. W repertuarze warszawskiego chóru znajduje się dużo kompozycji litewskich. Wynika to z faktu, że dyrygent, dr hab. Dariusz Zimnicki jest absolwentem Konserwatorium Wileńskiego. I tak jako następną usłyszeliśmy niezwykle barwną pieśń pt. „Tyktus tuktus” V. Augustinasa.
Dwa kolejne utwory zostały zamówione przez chór u współczesnych polskich kompozytorów z okazji jubileuszu XV-lecia. Efektowny „The playful wind” Bartosza Kowalskiego i wymagający niezwykłej sprawności wokalnej „Deus ex Machina” Jakuba Neske potwierdziły wielkie umiejętności wokalne naszych gości. Chwilą wytchnienia dla nich było piękne, liryczne wykonanie przez solistę – barytona z utworu Peppera Chopina „Reap what you sow”. Dwie następne kompozycje to „Domine Deus meus” rumuńskiego kompozytora Levente Gyöngyösi i przepięknie nasycona romantyczną frazą kompozycja Hugo Wolfa „Ergebung”. Na zakończenie koncertu Chór Akademicki Politechniki Warszawskiej brawurowo wykonał kompozycję Jake’a Runestada pt. „Nyon Nyon”. Perfekcyjna choreografia, towarzysząca temu wykonaniu dopełniła całości. Publiczność stojącą owacją nagrodziła gości podczas wręczania kwiatów, dyplomu uczestnictwa i pamiątkowej statuetki Festiwalu. Kolejna litewska kompozycja, wykonana „na bis”, a dedykowana dyrektorowi Festiwalu dostarczyła niezwykłych wrażeń, ze względu na rozstawienie zespołu wokół widowni. Po koncercie Panie z chórów Canzona Absolwent i Canzona Kameralna przygotowały dla gości znakomite sałatki i ciasta. Nie obyło się bez śpiewu obu zespołów z osobna i wspólnie. Spotkania integracyjne chórów stanowią jeden z elementów festiwalu i stanowią piękną tradycję goślińskiej gościnności.
Zapraszam na kolejne koncerty festiwalowe, które niewątpliwie dostarczą słuchaczom wielu niezwykłych wrażeń.
prof. Elżbieta Wtorkowska
Dyrektor Festiwalu