Zakończyła się czwarta edycja Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego im. Księdza Edmunda Szymańskiego w Murowanej Goślinie. Tegoroczny Festiwal rozpoczął się już 1 kwietnia koncertem „Subito Santo”- w przeddzień szóstej rocznicy śmierci a na miesiąc przed beatyfikacją Ojca Świętego Jana Pawła II. Podczas koncertu wystąpił Chór Kameralny Akademii Muzycznej z Bydgoszczy i Zespół Muzyki Dawnej „Illo tempore”. Podkreślić trzeba znakomitą dyspozycję Chóru Kameralnego prowadzonego przez Janusz Staneckiego. Świetnie dobrany repertuar, doskonała koncentracja zespołu, dobre warunki akustyczne w kościele Najwyższego Arcykapłana Jezusa Chrystusa na Zielonych Wzgórzach, a może przede wszystkim wyjątkowa intencja koncertu, zjednoczyły w modlitwie płynącej z głębi serca wykonawców i publiczność.
Tydzień później przed goślińską publicznością w repertuarze pasyjnym, zaprezentował się Polski Chór Kameralny „Collegium Canticorum” z Czeskiego Cieszyna pod dyrekcją Anny Szawińskiej.
Perełką tegorocznej edycji Festiwalu był niewątpliwie występ Wyrzyskiego Chóru Męskiego, prowadzonego przez Piotra Jańczaka. Chór znakomicie prezentował się zarówno w muzyce sakralnej, szczególnie w tradycji kościoła prawosławnego, jak i w opracowaniach popularnych pieśni i piosenek. Goście z Wyrzyska uczestniczyli również wspólnie z goślińskimi chórami we Mszy św. w intencji Patrona Festiwalu, jak i w tradycyjnych już zawodach strzeleckich pomiędzy dyrygentami i poszczególnymi chórami. Tym razem podczas zawodów wygrać można było aż trzy tarcze – Festiwalową, Jubileuszową – 30 – lecia chóru Canzona i Jubileuszową 85 – lecia Chóru Vocantes. Oczywiście goście wyjechali z Murowanej Gośliny z jedną z tarcz. Spotkanie na strzelnicy mogło odbyć się dzięki życzliwości Bractwa Kurkowego. Jak zwykle też całe rodziny chórzystek włączyły się w przygotowanie poczęstunku dla wszystkich gości.
Kolejne koncerty festiwalowe odbyły się w czerwcu. Niespodzianką był udział w niedzielnej Mszy św. trzech dziewcząt z ze znanego w Murowanej Goślinie Chóru Dziewczęcego „Turliki” z Zakopanego. Dziewczęta reprezentowały Zakopane podczas Lednickich Spotkań Młodych. Na Zielonych Wzgórzch zaśpiewały „nuty” poświęcone Ojcu Świętemu. Szczególnie wzruszająco zabrzmiały dźwięki „Syćko se wom zycom”.
Potem do Murowanej Gośliny przyjechał 12-osobowy Zespół Wokalny „Soul” z Sanoka, prowadzony przez Monikę Brewczak. Sanoczanki zaprezentowały bardzo zróżnicowany repertuar – od muzyki dawnej po gospel i piosenki. Autentyczne, pełne pozytywnej energii wykonania przyciągały słuchaczy podczas koncertu w MGOK jak również podczas występu plenerowego w Boduszewie jak i udziału w niedzielnej Mszy św. Zespół „Soul” goszczony był w domach przez Canzonę Kameralną, jak i zaprzyjaźnione rodziny.
Dwa ostatnie koncerty Festiwalu były bardzo zróżnicowane. Najpierw wystąpił Chór Żeński z Uniwersytetu w Rennes we Francji pod dyrekcją Pierre- Ives le Tortorec’a. Zespół głównie zaprezentował muzykę francuską Poulenca, Durufle’a i Saint-Saensa.
Z kolei kończący Festiwal, Chór Kameralny z Guayaquil z Ekwadoru porwał żywiołowością , wielką emocjonalnością i kulturą dźwięku, połączoną z precyzją wykonawczą trudnego repertuaru. Dyrygent chóru, Fernando Gil Estrada nawiązał znakomity kontakt z publicznością. Szczególnie druga część koncertu, prezentująca muzykę latynoamerykańską, zachwyciła charakterystyczną rytmiką i ekspresją. Owacja na stojąco skłoniła zespół do kilku bisów.
Czwarta już edycja Festiwalu mogła odbyć się dzięki wsparciu budżetu miasta. Jednakże podstawą integracyjnych spotkań koncertujących zespołów była aktywność pań z chórów Canzona Absowlent i Canzona Kameralna. Jak zwykle goście podejmowani byli znakomitymi domowymi wypiekami, smacznymi sałatkami i innymi specjałami. Natomiast programy pobytu poszczególnych chórów oraz wszystkie zadania związane z organizacją i logistyką imprezy zostały bardzo profesjonalnie zrealizowane przez Dyrektora Ośrodka Kultury panią Arletę Włodarczak oraz pracowników Ośrodka. Podziękować również należy księdzu Markowi Chmarze – Proboszczowi Parafii Najwyższego Arcykapłana Jezusa Chrystusa na Zielonych Wzgórzach, który z wielką życzliwością odnosił się do wszystkich festiwalowych programów, osobiście uczestnicząc w koncertach odbywających się w kościele. Na każdym z występów festiwalowych był obecny Pan Burmistrz lub Jego Zastępca, co niewątpliwie podnosiło rangę tych wydarzeń artystycznych. Najważniejsze jednak, że w koncertach uczestniczyła publiczność zarówno z Murowanej Gośliny, jak i spoza miasta. Renoma Festiwalu pozwala wierzyć, że podczas jego kolejnych edycji ilość słuchaczy będzie relatywnie wzrastała.
Elżbieta Wtorkowska